Rodzaje bólów menstruacyjnych:

Obecnie uważa się, że powodem pierwotnych bolesnych miesiączek jest zwiększone stężenie prostaglandyn(hormonów tkankowych odpowiedzialnych za wzbudzenie stanu zapalnego i bólu w organizmie), wydzielanych w obrębie mięśni macicy podczas owulacyjnych cykli miesiączkowych. Prostaglandyny odpowiedzialne są również za skurcze mięśni i naczyń wewnątrzmacicznych. Pobudzają miejscowo mięśniówkę macicy do skurczów, które zmniejszają przepływ krwi przez macicę, powodując jej niedotlenienie. Poprzez układ krwionośny prostaglandyny docierają do innych narządów, powodując bóle głowy, nudności i wymioty.Ból związany z miesiączką ustępuje zwykle drugiego lub trzeciego dnia krwawienia.

Leczenie bólu menstruacyjnego

Metody farmakologiczne:

  • Pierwszym krokiem w leczeniu bolesnego miesiączkowania jest stosowanie leków przeciwbólowych z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych, które hamują powstawanie i działanie hormonów powodujących skurcze macicy, czyli prostaglandyn. Dodatkowo lekarz może zlecić leki antykoncepcyjne lub rozkurczowe
  • Terapię uzupełniającą stanowi odpowiednia dieta. Ulgę przynoszą również miejscowe okłady rozgrzewające, np. stosowanie termoforu, plastrów rozgrzewających a także delikatny masaż okolicy podbrzusza.
  • Regularnie wykonywane ćwiczenia fizyczne również mogą pomóc łagodzić ból miesiączkowy.

Jak złagodzić bóle menstruacyjne?

Pomocne mogą być następujące wskazówki:

  • Unikanie (zwłaszcza przed cyklem miesiączkowym) nadmiaru soli i kofeiny.
  • Zwiększenie w diecie ilości produktów zawierających wapń, magnez i potas. Możesz stosować również dodatkowo preparaty z witaminami z grupy B, wita minę E – w odpowiednich dawkach oraz produkty zawierające kwasy tłuszczo we omega 3, np. tran.
  • Stosowanie ciepłych ( nie gorących) okładów na brzuch (termofor).
  • Włączenie wysiłku fizycznego do planu dnia - ćwiczenia mogą pomóc w łagodze niu bólu.

Pamiętaj! Ból miesiączkowy można skutecznie łagodzić, stosując odpowiednią terapię i wprowadzając kilka zmian do swojego trybu życia.